Dzieci z klas drugich w ramach zajęć świetlicowych przystąpiły do programu zaproponowanego przez Polski Związek Szachowy. Obejmuje on całe zespoły klasowe i przewidziany jest na dwa lata. Realizowany jest przez jedną godzinę tygodniowo.
Wyniki badań międzynarodowych wskazują na wiele walorów wynikających z gry w szachy. Królewska gra rozwija pamięć i ćwiczy wyobraźnię przestrzenną dziecka, poprawną koordynację ruchów, uczy określania odległości między przedmiotami, stron świata, kierunków lewo – prawo itd. Gra w szachy to żywa lekcja geometrii, która w sposób często przez ucznia niewidoczny, pomoże mu w matematyce, fizyce, nawet technice i geografii.
Jeszcze ważniejszy jest wpływ szachów na psychikę dzieci. Gry strategiczne uczą nie poddawania się nawet w najtrudniejszej sytuacji, odpowiedzialności, ponoszenia konsekwencji własnych decyzji. Grając w szachy dziecko uczy się radzić sobie ze stresem i porażką. Rozwija opanowanie, koncentrację, determinację, cierpliwość, wytrwałość, odwagę. Młody człowiek nabiera szacunku do przeciwnika, gdyż żadnego przeciwnika nie można zlekceważyć. Gra w szachy przygotowuje do zdrowej rywalizacji i postępowania według zasad fair play. Wreszcie szachy są grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się pasją na całe życie.
Najnowsze komentarze